נהול נכס לצרכי רישום

הביטוי השגור "רשום בטאבו" מבטא את "חותמת הכשרות" שיש לאדם בהיותו בעלים בקרקע או בנכס מקרקעין אחר. לעתים הרישום בנסח הטאבו – המסמך שבו מרוכז המידע על בעלי הקרקע הרשומה במאגר רישום המקרקעין – שגוי. לא תמיד מדובר בפעולה של נוכל או ברישום שקרי של בעלות על נכס, אלא בחוסר התאמה בין הרישום של הנכס לבין מיקומו הפיזי, או בהתאמתו להיתר הבנייה למשל, או למצב הקיים במקרקעין בפועל. כך למשל, ניתן למצוא חדרי מגורים שרשומים בהיתר הבנייה כמחסנים, כחניות או כחדרי כביסה, ואילו בנסח הטאבו הם רשומים כחלק מהדירה; או במקרים אחרים, קומת עמודים שנסגרה בניגוד להיתר הבנייה, רשומה בטאבו כדירה. במקרים של חריגות בנייה, אפשר למצוא בטאבו לעתים קומה שלמה בבניין שרשומה כדירות מגורים, אף שבהיתר הבנייה היא כלל אינה קיימת.
נכס עם טעות ברישום אינו "מטריד" את בעליו כל עוד לא מבקשים לבצע בו פעולות משפטיות או תכנוניות. אבל כשרוצים לקבל היתר בניה חדש, או רשיון עסק, או למכור את הנכס או אפילו לקחת הלוואה מבנק המובטחת במשכנתא , מתעוררת בעיה רצינית המגבילה את החופש של הבעלים לעשות בנכסו כרצונו.
מהן אותן בעיות? קורה לעתים שהדירה שבה המוכר גר במשך שנים אינה רשומה כדירת מגורים. לעתים היא רשומה בטאבו כמחסן או כחדר אשפה – והקונה, שמסתמך על נסח הטאבו, עשוי לשלם בטעות על נכס שכלל אינו רשום כדירה. יתרה מכך, אם הבנקים מגלים את הטעות ברישום, הם לא ששים לאשר משכנתא לנכס "הפגום", גם אם הוא שימש דירה במשך עשרות שנים ואפשר להמשיך לגור בו עשרות שנים נוספות.
על מנת למנוע את הבעיות חייב אדם לטפל מבעוד מועד בתיקון הרישום, שכן כאשר נדרש ביצוע פעולה בנכס, הדבר יכול למנוע אותה או לדחות אותה לתקופה ארוכה עד שיתוקן הרישום. משרדנו מתמחה בבדיקת נכסים לפני רכישה או מכירה, ומבצע תיקוני רישום ככל הנדרש. חשוב להבין שתהליך התיקון יכול להיות ארוך ומסורבל והוא כרוך לעיתים קרובות בהליך משפטי המערב רשויות שונות כגון הרשות המקומית, הרשות לתכנון ובניה, מיסוי מקרעין, מודדים, לשכת המדידות הממשלתית (מפ"י) , ועוד. טיפול בבעיה כאשר אין דחיפות ואין כוונה למכור אותו, ימנע עוגמת נפש ב"זמן אמת" כאשר מתגבשת עיסקת מכירה, והיא נמנעת רק בגלל טעות מסוג זה.

השארת תגובה